Intrebare:
Cum se supune impozitarii o suma oferita unui angajat care a suferit un deces in familie? Specific ca aceasta suma a fost oferita cu titlul de ajutor social.
Raspuns:
In cazul decesului unui salariat, angajatorul are obligatia sa plateasca:
- ajutorul de deces prevazut in contractul colectiv de munca aplicabil care se suporta din fondurile proprii ale angajatorului;
- ajutorul de deces prevazut de Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice care se suporta din fondul asigurarilor sociale.
Astfel, daca in contractul colectiv de munca aplicabil nu este prevazut dreptul salariatilor la ajutorul de deces, angajatorul nu are obligatia de a plati un ajutor de deces din fondurile proprii.
Insa, angajatorului ii revine obligatia de a plati ajutorul de deces stabilit de Legea 263/2010 in baza art. 129 alin. (1) lit. a) din acest act normativ, potrivit caruia:
„Ajutorul de deces se achita in termen de 24 de ore de la solicitare de:
a) angajator, in cazul decesului asiguratului prevazut la art. 6 alin. (1) pct. I, II si V, respectiv al unui membru de familie al acestuia;"
Conform art. 125 din Codul muncii , beneficiaza de ajutor de deces o singura persoana care face dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz, sotul supravietuitor, copilul, parintele, tutorele, curatorul sau, in lipsa acestora, oricare persoana care face aceasta dovada.
Astfel cum prevede art. 38 din Legea 263/2010 , sumele reprezentand ajutor de deces, care se platesc de angajator asiguratilor, potrivit prevederilor acestui act normativ, in contul asigurarilor sociale, se retin de acesta din contributiile de asigurari sociale datorate pentru luna respectiva. Sumele reprezentand ajutor de deces platite de angajator asiguratilor, potrivit prevederilor prezentei legi, care depasesc suma contributiilor datorate de acesta in luna respectiva se recupereaza din contul asigurarilor sociale de la casa teritoriala de pensii in raza careia se afla sediul acestuia, respectiv de la casa de pensii teritoriala.
Conform art 42 lit c din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, veniturile primite sub forma ajutorului de deces sunt venituri neimpozabile.
Potrivit art 55 alin (4) lit a din Codul fiscal , ajutoarele de inmormantare nu sunt impozabile in sensul impozitului pe venit.
Din punct de vedere al impozitului pe profit, ajutoarele de inmormantare sunt deductibile in limita unei cote de pana la 2%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Legii 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare (art.21 alin.3 lit.c din Codul fiscal ).
Potrivit art 296^15 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, nu se cuprind in baza lunara a contributiilor sociale obligatorii, nici ajutoarele de inmormantare nici ajutoarele de deces.
Inregistrari contabile si declarare:
1. Pentru ajutorul de deces suportat din CAS:
4311 “Contributia unitatii la asigurarile sociale” = 423 “Personal – ajutoare materiale datorate”
In Declaratia 112 – suma care se va deduce din contributia la pensie se va inscrie la rubrica “deductibila” .
Pentru recuperarea diferentei de la Casa de pensii se va depune o Cerere insotita de docuemente doveditoare:
- certificatul de deces;
- dovada efectuarii platii catre salariat;
- copie Declaratia 112.
2. Pentru ajutorul de deces acordat ca forma de ajutor social de angajator (ajutor de inmormantare)
6458 “Alte cheltuieli privind asigurarile si protectia sociala” = 423 “Personal – ajutoare materiale datorate”.
4281 “Alte datorii in legatura cu personalul” = 5311”Casa in lei”.
In cazul decesului unui salariat, angajatorul are obligatia sa plateasca:
- ajutorul de deces prevazut in contractul colectiv de munca aplicabil care se suporta din fondurile proprii ale angajatorului;
- ajutorul de deces prevazut de Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice care se suporta din fondul asigurarilor sociale.
Astfel, daca in contractul colectiv de munca aplicabil nu este prevazut dreptul salariatilor la ajutorul de deces, angajatorul nu are obligatia de a plati un ajutor de deces din fondurile proprii.
Insa, angajatorului ii revine obligatia de a plati ajutorul de deces stabilit de Legea 263/2010 in baza art. 129 alin. (1) lit. a) din acest act normativ, potrivit caruia:
„Ajutorul de deces se achita in termen de 24 de ore de la solicitare de:
a) angajator, in cazul decesului asiguratului prevazut la art. 6 alin. (1) pct. I, II si V, respectiv al unui membru de familie al acestuia;"
Conform art. 125 din Codul muncii , beneficiaza de ajutor de deces o singura persoana care face dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz, sotul supravietuitor, copilul, parintele, tutorele, curatorul sau, in lipsa acestora, oricare persoana care face aceasta dovada.
Astfel cum prevede art. 38 din Legea 263/2010 , sumele reprezentand ajutor de deces, care se platesc de angajator asiguratilor, potrivit prevederilor acestui act normativ, in contul asigurarilor sociale, se retin de acesta din contributiile de asigurari sociale datorate pentru luna respectiva. Sumele reprezentand ajutor de deces platite de angajator asiguratilor, potrivit prevederilor prezentei legi, care depasesc suma contributiilor datorate de acesta in luna respectiva se recupereaza din contul asigurarilor sociale de la casa teritoriala de pensii in raza careia se afla sediul acestuia, respectiv de la casa de pensii teritoriala.
Conform art 42 lit c din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, veniturile primite sub forma ajutorului de deces sunt venituri neimpozabile.
Potrivit art 55 alin (4) lit a din Codul fiscal , ajutoarele de inmormantare nu sunt impozabile in sensul impozitului pe venit.
Din punct de vedere al impozitului pe profit, ajutoarele de inmormantare sunt deductibile in limita unei cote de pana la 2%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Legii 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare (art.21 alin.3 lit.c din Codul fiscal ).
Potrivit art 296^15 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, nu se cuprind in baza lunara a contributiilor sociale obligatorii, nici ajutoarele de inmormantare nici ajutoarele de deces.
Inregistrari contabile si declarare:
1. Pentru ajutorul de deces suportat din CAS:
4311 “Contributia unitatii la asigurarile sociale” = 423 “Personal – ajutoare materiale datorate”
In Declaratia 112 – suma care se va deduce din contributia la pensie se va inscrie la rubrica “deductibila” .
Pentru recuperarea diferentei de la Casa de pensii se va depune o Cerere insotita de docuemente doveditoare:
- certificatul de deces;
- dovada efectuarii platii catre salariat;
- copie Declaratia 112.
2. Pentru ajutorul de deces acordat ca forma de ajutor social de angajator (ajutor de inmormantare)
6458 “Alte cheltuieli privind asigurarile si protectia sociala” = 423 “Personal – ajutoare materiale datorate”.
4281 “Alte datorii in legatura cu personalul” = 5311”Casa in lei”.
Articole conexe
Ultima ora
Abonare newsletter
Aboneaza-te GRATUIT la
Newsletter-ul ClubContabilitate.ro
pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!
Comentarii
40 comentarii