Email RSS Facebook
Esti membru? Logheaza-te aici.
Nu aveti cont? Inscrie-te gratuit
x Intra in ClubContabilitate.ro

ANAF si MFPCodul de procedura fiscalaCodul fiscalDeclaratii si FormulareLegea ContabilitatiiMonografii contabileStudii de cazTVA

Nota de receptie si constatare de diferente. Norme de intocmire si utilizare

Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca intr-un NIR intocmit pe baza Avizului de insotire a marfii este permis a se inscrie doar cantitatea receptionata, avand in vedere ca in "Avizul de insotire a marfii" nu este obligatoriu sa se inscrie si valoarea marfurilor. Asta, deoarece pretul marfii se stabileste ulterior receptiei cantitative, in functie de calitatea produsului - aspect ce nu se poate constata efectiv in ziua descarcarii, ci numai dupa 2-3 zile, dupa controlul de calitate. In aceasta situatie, cum ar trebui procedat la intocmirea NIR-ului? Se poate face conform Avizului un NIR fara valoarea marfii si ulterior se poate completa?
Raspuns:
Conform Normei specifice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile aprobata prin OMEF 3512/2008, Nota de receptie si constatare de diferente (Cod 14-3-1A) serveste ca:
   - document pentru receptia bunurilor aprovizionate;
document justificativ pentru incarcare in gestiune;
   - document justificativ de inregistrare in contabilitate.
 
Acest formular se foloseste ca document de receptie obligatoriu numai in cazul:
   - bunurilor materiale cuprinse intr-o factura sau aviz de insotire a marfii, care fac parte din gestiuni diferite;
   - bunurilor materiale primite spre prelucrare, in custodie sau in pastrare;
   - bunurilor materiale procurate de la persoane fizice;
   - bunurilor materiale care sosesc neinsotite de documente de livrare;
   - bunurilor materiale care prezinta diferente la receptie;
   - marfurilor intrate in gestiunile la care evidenta se tine la pret de vanzare.
 
In alte cazuri receptia si incarcarea in gestiune, dupa caz, si inregistrarea in contabilitate se fac pe baza documentului de livrare care insoteste transportul (factura, avizul de insotire a marfii etc.).
 
Formularul se intocmeste in doua exemplare, la locul de depozitare sau in unitatea cu amanuntul, dupa caz, pe masura efectuarii receptiei. In situatia in care la receptie se constata diferente, Nota de receptie si constatare de diferente se intocmeste in trei exemplare de catre comisia de receptie legal constituita. In cazul in care bunurile materiale sosesc in transe, se intocmeste cate un formular pentru fiecare transa, care se anexeaza apoi la factura sau la avizul de insotire a marfii. Datele de pe verso formularului se completeaza numai atunci cand se constata diferente la receptie.
 
Continutul minimal obligatoriu de informatii al formularului este urmatorul:
   - denumirea unitatii;
   - denumirea, numarul si data (ziua, luna, anul) intocmirii formularului;
   - numarul facturii/avizului de insotire al marfii etc., dupa caz;
   - numarul curent; denumirea bunurilor receptionate; U/M; cantitatea conform documentelor insotitoare; cantitatea receptionata, pretul unitar de achizitie si valoarea, dupa caz;
   - numele, prenumele si semnatura membrilor comisiei de receptie, in conditiile in care se face receptia marfii primite direct de la furnizor sau data primirii in gestiune si semnatura gestionarului in situatia in care apar diferente;
   - pretul de vanzare si valoarea la pret de vanzare, dupa caz, pentru unitatile cu amanuntul.
 
In conditiile in care nu se inscriu datele valorice in Nota de receptie si constatare de diferente, este obligatoriu ca aceste date sa se regaseasca intr-un alt document justificativ care sta la baza inregistrarii in contabilitate a valorii bunurilor.
 
Asadar, printre elementele obligatorii pe care trebuie sa le contina Nota de receptie si constatare de diferente se regases  pretul de vanzare si valoarea la pret de vanzare, dupa caz, pentru unitatile cu amanuntul precum si pretul unitar de achizitie si valoarea, dupa caz. Formularul se intocmeste pe masura efectuarii receptiei. De aceea consideram ca, societatea poate intocmi Nota de receptie si constatare de diferente pe masura efectuarii receptiei cantitative si calitative a produselor inscriind astfel datele valorice in formular. In situatia in care in Nota de receptie si constatare de diferente nu se inscriu datele valorice este obligatoriu ca aceste date sa se regaseasca intr-un alt document justificativ care sta la baza inregistrarii in contabilitate a valorii bunurilor.

Abonare newsletter

Aboneaza-te GRATUIT la
Newsletter-ul ClubContabilitate.ro

pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!

Comentarii

1 comentarii

Atentie! Pentru a posta comentariu, este necesar sa raspundeti corect la intrebare.

Daniela 10 Nov. 2014
Buna ziua,Va rog sa-mi spuna si mie cineva in cate zile, legal,se face o nota de receptie de la primirea facturii?
Aboneaza-te GRATUIT la
Newsletter-ul ClubContabilitate.ro

pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!

x