Email RSS Facebook
Esti membru? Logheaza-te aici.
Nu aveti cont? Inscrie-te gratuit
x Intra in ClubContabilitate.ro

ANAF si MFPCodul de procedura fiscalaCodul fiscalDeclaratii si FormulareLegea ContabilitatiiMonografii contabileStudii de cazTVA

Digitalizarea contabilitatii: Cum schimba UE regulile TVA pentru tranzactiile intracomunitare

13 Oct. 2025 Clubcontabilitate.ro
TVA
Digitalizarea contabilitatii: Cum schimba UE regulile TVA pentru tranzactiile intracomunitare
Viitorul fiscal al Uniunii Europene se contureaza rapid sub semnul digitalizarii. In ultimii ani, statele membre au facut pasi importanti in directia eficientizarii si automatizarii proceselor de raportare fiscala, iar pachetul "TVA in Era Digitala" (ViDA) propus de Comisia Europeana reprezinta cel mai amplu set de masuri care vizeaza modernizarea sistemului de TVA de la infiintarea pietei unice.
 
Aceasta initiativa este esentiala pentru a reduce frauda, in special cea de tip carusel, si pentru a simplifica operatiunile transfrontaliere pentru companii. Intr-un mediu de afaceri in continua miscare, profesionistii contabili trebuie sa fie la curent cu noile cerinte, intrucat ViDA introduce modificari majore in trei piloni principali: raportarea digitala, tratamentul TVA pentru economia de platforma si inregistrarea unica in scopuri de TVA.
 

Noul standard: Raportarea digitala si facturarea electronica
 

Unul dintre cele mai semnificative aspecte ale pachetului ViDA este introducerea Cerintelor de Raportare Digitala (Digital Reporting Requirements – DRR) bazate pe facturarea electronica obligatorie pentru tranzactiile intracomunitare (B2B). Obiectivul este trecerea de la raportarea agregata, lunara, la transmiterea de date in timp aproape real, la nivel de tranzactie.
 
In esenta, sistemul actual al Declaratiilor VIES (European Sales Listings) va fi inlocuit, oferind autoritatilor fiscale o vizibilitate sporita si mult mai rapida asupra fluxului de bunuri si servicii intre statele membre. Desi termenul de aplicare deplina pentru facturarea electronica obligatorie in tranzactiile intracomunitare este prevazut pentru 1 iulie 2030, statele membre au deja optiunea de a introduce facturarea electronica pentru tranzactiile domestice fara a mai solicita derogare de la Comisia Europeana – o masura care a fost deja adoptata in Romania.
 
Impactul acestui pilon nu se limiteaza doar la conformitatea fiscala. Digitalizarea facturarii si a raportarii va impune ajustari majore in sistemele IT si in procesele interne ale companiilor, de la emiterea facturilor pana la reconcilierea datelor. O analiza detaliata cu privire la ce presupune Reforma ViDA pentru companiile care activeaza in UE ofera o viziune clara asupra acestor transformari, esentiala pentru a asigura tranzitia lina. Profesionistii din domeniu trebuie sa monitorizeze constant evolutia legislativa si detaliile de implementare la nivel national si european.
 
In plus, o evaluare aprofundata a implicatiilor fiscale si operationale este cruciala pentru mediul de afaceri romanesc in contextul acestor schimbari europene. Pentru a va pregati temeinic pentru transformarile ce urmeaza, va invitam sa Citeste Editorialul EY despre viziunea expertilor in fiscalitate in ceea ce priveste modernizarea sistemului de TVA.
 

Extinderea One Stop Shop (OSS) si simplificarea inregistrarii in scopuri de TVA


Al doilea pilon al reformei vizeaza simplificarea inregistrarii in scopuri de TVA, in special prin extinderea si consolidarea schemelor One Stop Shop (OSS) si Import One Stop Shop (IOSS). Ideea de baza este de a permite companiilor care desfasoara vanzari la distanta de bunuri (inclusiv livrarile cu instalare sau montaj) catre consumatori finali in diverse state membre, sa se inregistreze pentru TVA doar intr-un singur stat membru.
 
Aceasta masura va reduce substantial povara administrativa a companiilor, eliminand necesitatea inregistrarii in scopuri de TVA in fiecare stat membru in care livreaza bunuri. De asemenea, ViDA simplifica aplicarea mecanismului de taxare inversa (reverse charge) in anumite tranzactii intracomunitare B2B, diminuand complexitatea si riscul de neconformare. Schimbarile sunt menite sa stimuleze comertul transfrontalier si sa faca piata unica mai accesibila pentru IMM-uri.
 

Tratamentul TVA pentru economia de platforma
 

O alta noutate importanta adusa de ViDA este adaptarea regulilor de TVA pentru economia de platforma, in special in sectorul cazarii pe termen scurt si al transportului de persoane. Pachetul introduce o prezumtie (regula "deemed supplier") conform careia platformele digitale devin, in anumite conditii, considerate furnizori de servicii catre consumatorii finali.
 
Aceasta inseamna ca platformele vor fi responsabile de colectarea si virarea TVA-ului in locul furnizorilor individuali (persoane fizice sau intreprinderi mici), asigurand astfel un tratament fiscal unitar si combatand concurenta neloiala. Pentru contabili, acest lucru implica o intelegere aprofundata a momentului si modului in care platforma sau furnizorul de servicii este considerat platitor de TVA.
 
Pachetul ViDA nu este doar o actualizare a Directivei de TVA, ci o transformare fundamentala a modului in care se raporteaza si se colecteaza TVA in UE. Desi introducerea integrala a masurilor se va face etapizat, in urmatorii ani, impactul asupra sistemelor de contabilitate, a fluxurilor de date si a resurselor umane din companii este imediat. Adaptarea timpurie la noile cerinte si investitia in solutii digitale vor fi esentiale pentru a asigura conformitatea si pentru a transforma cerintele legislative in oportunitati de eficientizare a activitatii.
 
Sursa foto: Freepik
 

Abonare newsletter

Aboneaza-te GRATUIT la
Newsletter-ul ClubContabilitate.ro

pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!

Comentarii

0 comentarii

Atentie! Pentru a posta comentariu, este necesar sa raspundeti corect la intrebare.

Aboneaza-te GRATUIT la
Newsletter-ul ClubContabilitate.ro

pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!

x