Actul administrativ fiscal,emis de organul fiscal competent in aplicarea legislatiei privind stabilirea, modificarea sau stingerea drepturilor si obligatiilor fiscale, nu are nicio valoare juridica daca nu este comunicat contribuabilului conform legislatiei fiscale in vigoare.
Actul administrativ fiscal este actul emis de organul fiscal competent in aplicarea legislatiei privind stabilirea, modificarea sau stingerea drepturilor si obligatiilor fiscale. Acest document se emite doar in forma scrisa si este transmis contribuabililor sau imputernicitilor acestora, potrivit art. 41 din Codul de Procedura Fiscala.
Actul administrativ fiscal cuprinde urmatoarele elemente:
- denumirea organului fiscal emitent,
- data la care a fost emis
- data de la care isi produce efectele,
- datele de identificare a contribuabilului sau a persoanei imputernicite de contribuabil,
- obiectul actului administrativ fiscal,
- motivele de fapt,
- temeiul de drept,
- numele si semnatura persoanelor imputernicite ale organului fiscal,
- stampila organului fiscal emitent,
- posibilitatea de a fi contestat,
- termenul de depunere a contestatiei
- organul fiscal la care se depune contestatia, precum si mentiuni privind audierea contribuabilului.
Un act administrativ fiscal este nul atunci cand din document lipseste unul dintre elementele sale referitoare la numele, prenumele si calitatea persoanei imputernicite a organului fiscal, numele si prenumele ori denumirea contribuabilului, a obiectului actului administrativ sau a semnaturii persoanei imputernicite a organului fiscal. Exceptie de la aceasta regula fac actele admnistrative fiscale emise prin mijloace informatice, acestea nefiind considerate nule, chiar daca le lipsesc semnatura persoanelor imputernicite ale organului fiscal si stampila organului emitent.
Modul prin care documentele emise de Fisc sunt comunicate contribuabililor este foarte importanta, avand in vedere ca un document transmis fara respectarea regulilor procedurale legale nu produce efecte juridice. Art. 44 din Codul de procedura fiscala stabileste ca actul administrativ fiscal se comunica prin remiterea acestuia contribuabilului/imputernicitului, daca se asigura primirea sub semnatura a actului administrativ fiscal sau prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
Actul administrativ fiscal poate fi comunicat si prin alte mijloace cum sunt fax, e-mail sau alte mijloace electronice de transmitere la distanta, daca se asigura transmiterea textului actului administrativ fiscal si confirmarea primirii acestuia si daca respectivul contribuabi a solicitat expres acest lucru.
In cazul in care comunicarea actului administrativ fiscal nu este posibila prin aceste modalitati, aceasta se realizeaza prin publicitate, prin afisarea, concomitent, la sediul organului fiscal emitent si pe pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala a unui anunt in care se mentioneaza ca a fost emis actul administrativ fiscal pe numele contribuabilului. In lipsa paginii de internet proprii, publicitatea se face pe pagina de internet a consiliului judetean. In toate cazurile, actul administrativ fiscal se considera comunicat in termen de 15 zile de la data afisarii anuntului.
Actul administrativ fiscal produce efecte din momentul in care este comunicat contribuabilului sau la o data ulterioara mentionata in actul administrativ. Daca nu a fost comunicat potrivit regulilor mentionate, actul administrativ fiscal nu este opozabil contribuabilului si nu produce niciun efect juridic.
Actul administrativ fiscal cuprinde urmatoarele elemente:
- denumirea organului fiscal emitent,
- data la care a fost emis
- data de la care isi produce efectele,
- datele de identificare a contribuabilului sau a persoanei imputernicite de contribuabil,
- obiectul actului administrativ fiscal,
- motivele de fapt,
- temeiul de drept,
- numele si semnatura persoanelor imputernicite ale organului fiscal,
- stampila organului fiscal emitent,
- posibilitatea de a fi contestat,
- termenul de depunere a contestatiei
- organul fiscal la care se depune contestatia, precum si mentiuni privind audierea contribuabilului.
Un act administrativ fiscal este nul atunci cand din document lipseste unul dintre elementele sale referitoare la numele, prenumele si calitatea persoanei imputernicite a organului fiscal, numele si prenumele ori denumirea contribuabilului, a obiectului actului administrativ sau a semnaturii persoanei imputernicite a organului fiscal. Exceptie de la aceasta regula fac actele admnistrative fiscale emise prin mijloace informatice, acestea nefiind considerate nule, chiar daca le lipsesc semnatura persoanelor imputernicite ale organului fiscal si stampila organului emitent.
Modul prin care documentele emise de Fisc sunt comunicate contribuabililor este foarte importanta, avand in vedere ca un document transmis fara respectarea regulilor procedurale legale nu produce efecte juridice. Art. 44 din Codul de procedura fiscala stabileste ca actul administrativ fiscal se comunica prin remiterea acestuia contribuabilului/imputernicitului, daca se asigura primirea sub semnatura a actului administrativ fiscal sau prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
Actul administrativ fiscal poate fi comunicat si prin alte mijloace cum sunt fax, e-mail sau alte mijloace electronice de transmitere la distanta, daca se asigura transmiterea textului actului administrativ fiscal si confirmarea primirii acestuia si daca respectivul contribuabi a solicitat expres acest lucru.
In cazul in care comunicarea actului administrativ fiscal nu este posibila prin aceste modalitati, aceasta se realizeaza prin publicitate, prin afisarea, concomitent, la sediul organului fiscal emitent si pe pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala a unui anunt in care se mentioneaza ca a fost emis actul administrativ fiscal pe numele contribuabilului. In lipsa paginii de internet proprii, publicitatea se face pe pagina de internet a consiliului judetean. In toate cazurile, actul administrativ fiscal se considera comunicat in termen de 15 zile de la data afisarii anuntului.
Actul administrativ fiscal produce efecte din momentul in care este comunicat contribuabilului sau la o data ulterioara mentionata in actul administrativ. Daca nu a fost comunicat potrivit regulilor mentionate, actul administrativ fiscal nu este opozabil contribuabilului si nu produce niciun efect juridic.
Articole conexe
Ultima ora
Abonare newsletter
Aboneaza-te GRATUIT la
Newsletter-ul ClubContabilitate.ro
pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!
Comentarii
0 comentarii