Email RSS Facebook
Esti membru? Logheaza-te aici.
Nu aveti cont? Inscrie-te gratuit
x Intra in ClubContabilitate.ro

ANAF si MFPCodul de procedura fiscalaCodul fiscalDeclaratii si FormulareLegea ContabilitatiiMonografii contabileStudii de cazTVA

Functionarea unei Persoane Fizice Autorizate

Buna ziua,

Am nevoie de clarificarea urmatoarelor aspecte privind functionarea unei PFA:
1. factura se poate emite in format electronic cu semnatura electronica?; legea impune utilizarea unui model anume, ori obligatiile se refera doar la inscrierea datelor PFA-ului (care sunt aceste date care se mentioneaza obligatoriu pe factura)?;
2. PFA emite si chitanta, bon fiscal? Exista modele prestabilite ori pot fi generate prin programe electronice? In ce situatii se emit chitante, bonuri fiscale? Se tine si casa zilnic?
3. in ce registru se tine contabilitatea in partida simpla? Exista un model, cerinte? Ori care sunt rubricile obligatorii, care se inscriu?
4. Care sunt registrele obligatorii pe care trebuie sa detina o PFA? De unde se procureaza acestea? Se si inregistreaza la fisc in prealabil?
5. Care sunt declaratiile, care se depun obligatoriu de o PFA si in ce termen?
6. Daca o PFA nu realizeaza venituri deloc, tot are obligatia sa plateasca contributiile obligatorii: CASS, CAS?
7. Care sunt cheltuielile deductibile de o PFA?
8. In cazul in care PFA lucreaza pe un laptop, dar acest echipament de lucru nu este proprietatea formei juridice, se poate face un contract de imprumut intre persoana fizica si PFA, iar in aceasta situatie cheltuielile aferente laptopului, inclusiv consumabilele pot fi considerate cheltuieli deductibile?
9. In cazul in care PFA inchiriaza spatiu de la persoana fizica (aceeasi persoana ca si PFA) poate deduce cheltuielile de consum (energie electrica, gaze, apa, etc.)? Prin contractul de imprumut trebuie sa se stabileasca cota parte pe care inchiriaza? Exista o limita legislativa, cat poate sa fie aceasta cota parte?
10. Daca PFA nu are angajati, are obligatii de SSM-SU privind sediul formei juridice? Este nevoie sa cumpere stingator, sa afiseze plan de evacuare, ori sunt valabile cele pentru bloc?
11. Ce alte obligatii are o PFA sin punctul de vedere al legislatiei fiscale, protectiei muncii?
12. Ce inseamna calcularea impozitului pe venit in sistem real sau sistem normat? Care forma este mai convenabila pentru o PFA?
13. O PFA poate solicita fonduri europene, ori participa la programe nationale de facilitati fiscale?
14. Cu ce frecventa se plateste impozitul pe venit? Plata contributiilor si impozitului pe venit pot fi efectuate electronic, ori este nevoie de deplasare la fisc?
15. Daca o PFA alege sa plateasca si contributia pentru concedii si indemnizatii (FNUASS) poate beneficia de indemnizatia concediului pentru crestere copil in conditiile legii, concedii medicale?

Va multumesc anticipat pentru raspuns.
Cu stima,
NA


2 raspunsuri


la 08 Iun. 2014
Pentru ca solicitarile privind activitatea PFA sunt multe, voi incerca sa va raspund punctual: 1.Factura se poate emite in format electronic, dar trebuie semnata olograf de reprezentant si stampilata de catre persoana juridica. In factura trebuie mentionate datele de identificare atat ale furnizorului cat si ale cumparatorului, conform prevederilor Legii 571/2003. Factura fiscala trebuie sa cuprinda obligatoriu urmatoarele informatii: seria si numarul facturii, data emiterii, numele, adresa si codul de inregistrare fiscala al persoanei emitente, numele, adresa si codul de inregistrare fiscala dupa caz al beneficiarului de bunuri sau servicii, denumirea si cantitatea bunurilor livrate, sau denumirea serviciilor prestate, valoarea bunurilor sau serviciilor, exclusiv taxa pe valoarea adaugata,daca este cazul cota de taxa pe valoarea adaugata sau mentiunea scutit cu drept de deducere, scutit fara drept de deducere, neimpozabil sau neinclus in baza de impozitare, valoarea totala 2.PFA emite la facturare chitanta sau bon fiscal pentru incasarea numerar cu respectarea reglementarilor Codului fiscal privind plafoanele pentru platile numerar si doar factura cand incasarea este prin virament bancar 3.Contabilitatea in partida simpla se refera la inregistrarea simpla a activitatii PFA utilizand registrele obligatorii, fara a fi necesara o pregatire economica specializata. 4.Registrele utilizate de PFA sunt: registrul inventar, care se complecteaza, de obicei, la sfarsitul anului la inventarierea patrimoniului, pe baza inventarului faptic; registrul jurnal de incasari si plati, care trebuie vizat de inspectorul de la Administratia Financiara in care se vor trece incasarile si platile efectuate. Daca activitatea este comerciala cu amanuntul puteti utiliza un program informatic care poate lista diferite documente conform OUG 3512/2008,3055/2009,2869/2010. Registrele se pot procura de la librarie. 5.Declaratiile care trebuie depuse sunt: declaraţia 220 privind venitul estimat pentru anul in curs cu termen de depunere initial de 15 de zile de la data inmatricularii, apoi anual in 25 ianuarie pentru anul precedent; declaratia 600 privind asigurarile sociale, la inceput de activitate; declaratia 200 pentru venitul annual, se depune pana in 25 mai anul urmator; daca va inregistrati in scopuri de TVA declaratiile 300 si 394 cu depunere lunara in 25 ale lunii urmatoare; daca angajați personal declaratia 112 lunar pana in 25 ale lunii urmatoare; anual de depune pana in 25 februarie declaratia 392A sau 392B; ori de cate ori se produce o modificare se depune declaratia 070 de inregistrare fiscal-mentiuni. 6.Obligatorie este plata anticipata pentru veniturile declarate catre CASS conform prevederilor legii, si plata anticipata a impozitului conform declaratiei estimative 7.Deductibilitatea cheltuielilor este aceeasi pentru toate persoanele juridice in conformitate cu prevederile Codului fiscal 8.Contractul de imprumut este specific sumelor de bani, pentru utilizare obiecte de inventar si mijloace fixe este necesar contractul de comodat sau de inchiriere, care sa specific in clauzele contractuale ca beneficiarul comodatar sau chirias suporta cheltuielile de intretinere si reparatii, celelalte rechizite si obiecte de papetarie fiind cheltuieli administrative 9.Inregistrarea PFA presupune si un sediu, adica proprietarul inchiriaza sau da spre utilizare un spatiu din locatia sa specificand sau nu numarul de camere. Prin acesta, se poate deduce in proportia respectiva cheltuiala, aceasta fiind deductibila. 10.In functie de specificul activitatii, va trebui sa obtineti aprobarile necesare. Daca activitatea nu se desfasoara la sediu, depuneti o declaratie pe proprie raspundere. 11.Obligatiile fiscale sau ale dreptului muncii sunt aceleasi ca si pentru societatile comerciale. 12. Calcularea veniturilor obtinute de catre PFA se face conform declaratiei fiscale initiale, in sistem real- cu calcularea impozitului pentru diferenta dintre veniturile si cheltuielile efectuate, sau in sistem normat cand PFA obtine o suma constanta pentru prestatiile sale si se calculeaza forfetar. 13. Pentru obtinerea de fonduri structurale sau facilitati fiscale, trebuie sa analizati cerintele ghidului respectiv pentru a vedea daca sectorul de activitate este eligibil. In principiu, nu este o restrictie pentru PFA, doar in cazul fondurilor de coeziune, administrate de POSCCE, PFA nu este eligibila. 14. Impozitul pe venit se plateste anticipat, conform declaratiei depuse urmand ca anual sa se regleze suma achitata cu valoarea din declaratia finala 15.Faptul ca platiti CASS (fandul de sanatate) va da dreptul sa beneficiati de statutul de asigurat, pentru concediu de maternitate sau analize medicale, etc conform legislatiei
Voteaza raspuns 0 Apreciez acest raspuns 0 Nemultumit de acest raspuns
Raspunde
la 09 Iun. 2014
Stimate domnule Condurache, Multumesc frumos pentru raspunsul promt si complet. Va doresc o zi frumoasa. NA
Voteaza raspuns 0 Apreciez acest raspuns 0 Nemultumit de acest raspuns
Raspunde
Aboneaza-te GRATUIT la
Newsletter-ul ClubContabilitate.ro

pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!

x