Email RSS Facebook
Esti membru? Logheaza-te aici.
Nu aveti cont? Inscrie-te gratuit
x Intra in ClubContabilitate.ro

ANAF si MFPCodul de procedura fiscalaCodul fiscalDeclaratii si FormulareLegea ContabilitatiiMonografii contabileStudii de cazTVA

Diverse privind organizarea si functionarea unei PFA

Buna ziua,

Va rog frumos sa ma ajutati, raspunzand la urmatoarele intrebari:
1. Daca o PFA are venit anual sub 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat se returneaza sumele platite in avans pentru CAS? In acest caz persoana nu va fi asigurata in pensia de stat?
CASS se plateste obligatoriu, indiferent de venitul realizat? Exista un plafon minim sub care PFA-ul nu este considerata asigurata in sistemul de stat?
Contributiile obligatorii sunt deductibile si se inscriu in registrul de incasari si plati?
2. La inceputul activtatii cand o PFA nu are venit cum plateste in avans contributiile, impozitul? Este nevoie de contract de imprumut de la persoana fizica pentru suma imprumutata si ce alte documente justificative se emit? Ulterior poate fi returnata aceasta suma persoanei fizice si care sunt documentele justificative care se emit in acest caz? Plata imprumutul este cheltuiala deductibila? Cheltuielile de infiintare sunt cheltuieli deductibile si cum trebuie inregistrate, avand in vedere ca acestea inca nu pot fi emise cu datele PFA ului nefiind inca inregistrata forma juridica.
3. Pana la atingerea plafonului de 65000 euro a cifrei de afaceri, PFA-ul ramane neplatitor de TVA in toate cazurile? Este valabil si pentru PFA care doreste sa presteze servicii intracomunitar? Daca o PFA este inregistrata ca platitor de TVA poate factura servicii prestate pentru persoane fizice/juridice din Romania si fara TVA? Deci poate factura si cu TVA si fara? Ulterior infiintarii poate fi modificata forma din neplatitor de TVA in platitor de TVA si invers?
4. Daca o PFA presteaza servicii de consultanta de la distanta pentru persoane fizice intracomunitar este nevoie de semnarea unui contract in prealabil ori a unei comenzi din partea persoanei fizice? Ce documente justificative se intocmesc daca plata se realizeaza prin transfer bancar? Factura? Iar in cazul persoanelor juridice cum se procedeaza?
5. Daca PFA care presteaza servicii este platita cash, documentul justificativ pe care va anexa este chitanta, ori este nevoie si de bon fiscal? Casa de marcat este obligatorie pentru PFA care presteaza servicii?
6. Care sunt regulile valabile pentru achizitii de bunuri ori servicii din spatiul intracomunitare? Sunt purtatoare ori scutite acestea de TVA? Ce inseamna valoarea plafon de achizitii de 10000 euro pe an?
7. Cum poate suspenda si pe ce perioada activitatea o PFA? in acest caz se depun declaratiile obligatorii in continuare? Care sunt de fapt declaratiile obligatorii, care se depun in cazul unei PFA (inregistrata ca platitoare de TVA)?
8. In ce situatie se depune declaratie 091 de catre o PFA?
9. Ulterior pot fi adaugate noi activitati in cazul unei PFA? Ce declaratie se depune?

Multumesc mult pentru clarificari.
Toate cele bune,
Maria

2 raspunsuri


la 09 Iun. 2014
Va voi raspunde punctual la intrebarile solicitate: 1.La inregistrarea fiscala a PFA, trebuie sa depuneti declaratia 600 privind venitul asigurat la sistemul public de pensii, unde declarati venitul de baza lunar care nu poate fi mai mic de 35% din castigul mediu brut salarial, in aceste conditii fiind asigurat in pensia de stat cu valoarea platita, aceasta suma fiind contributia la pensie (care nu se poate rambursa). Exista si cateva categorii de PFA care nu datoreaza contributia la pensii, si anume: -contribuabilii al caror venit net anual, obtinut in anul fiscal precedent, respectiv valoarea anuala a normei de venit, dupa caz, raportat la cele 12 luni ale anului, este sub 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat ( 35% x 2298 = 804 lei) -persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii ca urmare a obtinerii de venituri salariale sau indemnizatii somaj -persoanele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii. -persoanele care nu sunt integrate in sistemul public de pensii, ele achitand contributii catre sisteme profesionale proprii de pensii, cum ar fi avocatii sau personalul clerical CASS se plateste procentual la valoarea estimata si realizata de PFA ca venit. Baza de calcul difera in functie de modul de impunere a PFA - in sistem real sau pe baza normei de venit. Astfel, baza de calcul poate fi: -pentru impunerea in sistem real - venitul net anual realizat exclusiv cheltuielile reprezentand contributii sociale (diferenta dintre totalul veniturilor incasate si cheltuielile efectuate in scopul realizarii acestor venituri, exclusiv cheltuielile reprezentand contributii sociale) sau -pentru impozitarea la norma de venit - valoarea anuala a normei de venit, raportata la cele 12 luni ale anului, ce nu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara, daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia. Plata contributiilor la sanatate se efectueaza anticipat, in cursul anului, cu regularizarea sumelor datorate anual, aceasta atribuind calitatea de asigurat PFA. 2.Tinanad cont ca PFA va tine o contabilitate in partida simpla, aceasta inregistreaza veniturile si cheltuielile efectuate in interesul economic al acesteia, aici intrand si cheltuielile de constituire, urmand ca la sfarsitul anului sa calculeze impozitul la diferenta de venit obtinuta. Nu se crediteaza PFA de catre persoana fizica. 3. Pentru inregistrarea in scopuri de TVA, PFA trebuie sa obtina venituri de 65000 de euro la cursul intrarii in CE, pana la acest plafon este neplatitoare, sau daca are operatiuni intracomunitare poate solicita inregistrarea in scopuri de TVA doar pentru aceste operatiuni, iar facturarea se face fara TVA in regim de scutit sau de taxare inversa, uzand de facilitatile fiscale comunitare privind TVA. 4.Orice prestare de servicii, conform prevederilor legale, are la baza facturii un contract de prestari servicii, incasarea prin virament fiind probata cu extrasul de cont 5.Pentru plata numerar se emite chitanta, bonul fiscal fiind emis doar in cazul in care PFA prin activitatea prestata are obligatia detinerii casei de marcat fiscal 6. Regulile pentru achizitiile de bunuri sau servicii intracomunitare sunt prevazute de Legea 571/2003 actualizata privind Codul fiscal, pentru achizitia intracomunitara aplicandu-se taxarea inversa sau scutirea de TVA, plafonul de 10000 de euro fiind pentru urmatoarele categorii: persoane juridice neinpozabile (autoritati publice), persoane impozabile neinregistrate ca platitori de TVA (cu cifra mai mica de 65000 euro), sau alte persoane impozabile neinregistrate ca platitori de TVA ce desfasoara exclusive operatiuni scutite fara drept de deducere (banci, societati de asigurari, asociatii si fundatii, spitale etc) 7.Activitatea PFA se poate suspenda de la Registrul comertului pe o perioada maxima de 3 ani, timp in care aceasta figureaza ca suspendata la administratie, deci nu se depun declaratii. Declaratiile obligatorii pentru PFA sunt: 600 la infiintare, 220 la infiintare si apoi annual, 200 dupa fiecare an, 300 lunar sau trimestrial, 112 daca are salariati lunar; pentru toate situatiile puteti consulta site-ul ANAF cu lista declaratiilor si termenele de depunere 8.Declaratia 091 se depune pentru efectuarea de achizitii intracomunitare in scopul inregistrarii de TVA. Aceasta inseamna ca PFA va deveni inregistrata in scopuri de TVA doar pentru operatiuni intracomunitare 9.O PFA are dreptul sa declare o activitate principala si un numar finit de 4 activitati secundare care daca nu au fost completate initial, trebuie adaugate in Cererea de inregistrare la Registrul comertului cap V, pct 2.1 Completare (si daca doriti schimbarea unor activitati cu altele- pct.2.2. Renuntari)
Voteaza raspuns 0 Apreciez acest raspuns 0 Nemultumit de acest raspuns
Raspunde
la 09 Iun. 2014
Stimate domnule Condurache, Multumesc din nou pentru clarificari. Va doresc sa aveti o zi frumoasa in continuare. Maria
Voteaza raspuns 0 Apreciez acest raspuns 0 Nemultumit de acest raspuns
Raspunde
Aboneaza-te GRATUIT la
Newsletter-ul ClubContabilitate.ro

pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!

x