Email RSS Facebook
Esti membru? Logheaza-te aici.
Nu aveti cont? Inscrie-te gratuit
x Intra in ClubContabilitate.ro

ANAF si MFPCodul de procedura fiscalaCodul fiscalDeclaratii si FormulareLegea ContabilitatiiMonografii contabileStudii de cazTVA

facturile pot fi o dovada de solicitare si pot impune plata lor ?

Buna ziua !
Va rog sa imi spuneti cum poate rezolva sora mea urmatoarea problema de serviciu:

Sora mea este contabil sef la un camin de fete.
In anul 2014 unitatea a avut o activitate in care fetele beneficiau de vizitari spatii turistice in diverse localitati, de masa si de cazare pe timpul vizitarilor, toate cheltuielile fiind decontate din sponsorizari.
In perioada de 1 luna cat directoarea unitatii a fost in concediul de odihna,
Directorul adjuncta dus la masa un numar de copii la o Pensiune.
Acesta nu a fost imputernicit sa faca acest lucru.
Nu a existat vreo comanda si nu s-a incheiat vreun Contract
in sensul ca unitatea sa suporte cval mesei
si nu s-a solicitat Pensiunii sa faca o sponsorizare cu masa copiilor.
In acea perioada nu s-au incheiat Contracte de sponsorizari cu diverse societati
in sensul asigurarii unor sume de bani
pentru plata mesei copiilor.

Practic, Directorul adjunct a procedat in acest mod
fara a exista bani din sponsorizari, ....

Pensiunea a emis Facturi catre unitate.
Masa copiilor nu a fost achitata.

Acum, Pensiunea a dat in judecata unitatea
pentru recuperarea sumelor /cheltuielilor facute
cu masa copiilor.

Intrebari:
1. ? daca nu exista nici un angajament scris / comanda / contract de prestari servicii,
adica nici un document contabil justificativ de solicitare a unui astfel de serviciu,
unitatea poate fi obligata de instanta
sa achite cheltuielile facute
cu masa copiilor ?
2. ? emiterea pur si simpla a unei facturi
poate obliga unitatea /pe cineva sa o plateasca,
desi nu exista nici un alt act /document / solicitare scrisa
din partea celeilalte parti ?
3. ? exista vreo baza legala, temei juridic
pentru emiterea de facturi si obligatia de plata ?
4. ? daca nu a existat nici o corespondenta scrisa /adrese de solicitare
din partea unitatii, nu a existat nici o intentie a conducerii unitatii = a directoarei
in sensul ca Pensiunea sa presteze o asemenea activitate
de servicre a mesei copiilor,
instanta va putea sa ii impute unitatii
o asemenea plata ?
5. - unitatea poate raspunde civil
odata ce Pensiunea si-a asumat prestarea de servicii pe incredere ?....
in baza cuvantului /solicitarii directorului adjunct ?
6. ? daca Directorul adjunct nu a fost imputernicit in sensul aratat,
daca acesta nu putea lua asemenea decizii in locul directoarei,
daca legea nu-i permite sa faca acest lucru
in lipsa sau peste directoare,
unitatea mai poate fi data in judecata ?
- unitatea ar putea invoca in fata instantei
exceptia lipsei calitatii procesuale pasive ?
- se poate spune ca
paguba a fost cauzata de fostul Director adjunct
si nu de unitate ?
7. - Pensiunea nu ar trebui sa se indrepte impotriva Directorului adjunct
cu o actiune civila pentru recuperare sume
sau cu o Plangere penala, de abuz in functie, .....?

Va rog frumos sa ma ajutati si cu alte sfaturi.

11 raspunsuri


la 30 Sep. 2015
8. - Directoarea unitatii i-a spus ca sora mea, ca si contabil sef, a gresit ca a primit facturile. Trebuia sa le returneze Pensiunii sau sa le respinga. - Daca acturile au fost inregistrate la unitate si au fost inregistrate in contabilitatea unitatii, ce ar insemna acest lucru si ce consecinte pot fi ? 9. - In ce termen legal poate solicita Pensiunea achitarea unor facturi, pentru a nu se prescrie acest drept ? ( - 3 sau 5 ani de la emiterea lor ? sau de la primire ? )
Voteaza raspuns 0 Apreciez acest raspuns 0 Nemultumit de acest raspuns
Raspunde
la 30 Sep. 2015
Din cele prezentate, aceasta activitate a fost efectuata in perioada in care in institutie nu era directorul general, acesta fiind in concediu de odihna. Este important de stiut daca directorul adjunct in cauza este persoana care a preluat atributiile de la directorul general pe perioada concediului acestuia, caz in care institutia poate fi trasa la raspundere, acesta avand conform organigramei functia de decizie necesara pentru a reprezenta institutia, iar institutia la randul ei poate recupera suma in litigiu de la adjunct. O alta abordare este degrevarea institutiei de raspundere daca factura emisa nu are semnatura de primire sau datele persoanei care a primit-o conform reglementarilor legale, pensiunea putand reclama inselaciune in numele persoanei directorului adjunct. Primirea facturii poate fi anulata de o notificare pe care institutia o poate trimite impreuna cu factura prin posta cu confirmare de primire, in care sa argumenteze ca unitatea nu a desfasurat o activitate coordonata de catre adjunct, ci acesta a actionat ca persoana individuala. Termenul de prescriere legal este de 3 ani, dar acesta se poate suspenda in cazul inceperii unei actiuni.
Voteaza raspuns 0 Apreciez acest raspuns 0 Nemultumit de acest raspuns
Raspunde
la 30 Sep. 2015
Am vorbit cu sora mea. Aceasta mi-a spus ca: - pe perioada cat directoarea unitatii a fost in concediu de odihna, directorul adjunct a primit Decizie - delegare de atribuţii. - in Decizie a fost scris: "va asigura managementul unitatii, îndeplinind toate atribuţiile managerului, in sensul ca va coordona activitatea compartimentelor funcţionale ale unitatii, va semna toate documentele ce provin de la acestea, etc.". Totusi, nu se spune nimic de incheierea unor noi Contracte /angajamente si nici de angajarea pe viitor a unor noi plati. - daca directoarea unitatii va dispune recuperarea sumei de la directorul adjunct, cum se va putea face acest lucru ? In ce baza ? Codul muncii, Cod civil ?.... - facturile au fost primite de unitate, secretara semnand de primire, si au fost inregistrate in contabilitatea unitatii - anularea facturii primite se poate face si dupa 1 an /2 ani de la primire ? - daca unitatea trimite Pensiunii o Notificare, asa cum ati spus, Pensiunea poate retrage actiunea civila impotriva unitatii ? Cum poate dovedi unitatea ca directorul adjunct a luat o decizie de unul singur, fara a fi imputernicit de directoarea unitatii ?
Voteaza raspuns 0 Apreciez acest raspuns 0 Nemultumit de acest raspuns
Raspunde
la 30 Sep. 2015
Daca facturile au fost primite si inregistrate in contabilitate nu puteti sa faceti decat o adresa prin care sa explicati ca nu puteti achita factura fara un contract de prestari fiind vorba despre un grup organizat, o comanda prin care se definesc serviciile, persoana care face comanda si numarul de persoane. In opinia mea facturile nu mai pot fi anulate daca a trecut o perioada mare de timp, fiind vorba despre servicii, dar institutia poate desemna pe directorul adjunct sa se ocupe de medierea problemei avand in vedere ca acesta a generat-o.
Voteaza raspuns 0 Apreciez acest raspuns 0 Nemultumit de acest raspuns
Raspunde
la 01 Oct. 2015
Din pacate directorul adjunct nu mai lucreaza la unitatea unde lucreaza sora mea.... 1. - Daca facturile nu se pot anula, atunci singura cale este ca unitatea sa refuze plata ?.... 2. - si atunci, instanta de judecata ce va face ?
Voteaza raspuns 0 Apreciez acest raspuns 0 Nemultumit de acest raspuns
Raspunde
la 01 Oct. 2015
Institutia poate refuza plata cerand documente justificative suplimentare pana este introdusa actiunea sau se ajunge la prescriere.
Voteaza raspuns 0 Apreciez acest raspuns 0 Nemultumit de acest raspuns
Raspunde
la 02 Oct. 2015
Unitatea la care lucreaza sora mea a primit deja actiunea /Cererea de chemare in judecata formulata de catre Pensiune. Va rog frumos sa imi spuneti ce se poate face ?
Voteaza raspuns 0 Apreciez acest raspuns 0 Nemultumit de acest raspuns
Raspunde
la 02 Oct. 2015
Daca este deschisa actiunea este important daca este o confirmare de sold pentru suma respectiva la cerere, precum si respectarea procedurii prin notificari, convocari pentru mediere etc, dar rezolvarea problemei va avea loc prin instanta.
Voteaza raspuns 0 Apreciez acest raspuns 0 Nemultumit de acest raspuns
Raspunde
la 02 Oct. 2015
Nu este nici o confirmare de sold din partea unitatii si nu s-a primit nici o notificare sau solicitare pentru mediere din partea Pensiunii. In acest caz, ce se poate intampla la instanta ?
Voteaza raspuns 0 Apreciez acest raspuns 0 Nemultumit de acest raspuns
Raspunde
la 02 Oct. 2015
Se poate argumenta respingerea actiunii cu faptul ca datoria nu este clara, certa, in urma unor comenzi sau contract.
Voteaza raspuns 0 Apreciez acest raspuns 0 Nemultumit de acest raspuns
Raspunde
la 03 Oct. 2015
Vă mulțumesc enorm pentru răspuns !
Voteaza raspuns 0 Apreciez acest raspuns 0 Nemultumit de acest raspuns
Raspunde
Aboneaza-te GRATUIT la
Newsletter-ul ClubContabilitate.ro

pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!

x