Email RSS Facebook
Esti membru? Logheaza-te aici.
Nu aveti cont? Inscrie-te gratuit
x Intra in ClubContabilitate.ro

ANAF si MFPCodul de procedura fiscalaCodul fiscalDeclaratii si FormulareLegea ContabilitatiiMonografii contabileStudii de cazTVA

Transfer active din patrimoniul afacerii activitate independenta

Va rog sa ma ajutati cu privire la interpretarea prevederilor fiscale referitoare la transferul bunurilor din patrimoniul afacerii in cazul schimbarii formei/modalitatii de exercitare a unei profesii si la identificarea unei solutii privind deductiblitatea sumelor reprezentand valoarea respectivelor bunuri.

Din lecturarea normelor legale incidente (reproduse in finalul acestui mesaj), inteleg ca lucrurile stau cam asa: bunurile din patrimoniul afacerii care se schimba/transforma se includ in venitul brut al acesteia (pentru care, in mod evident, trebuie achitate impozite si contributii), insa, paradoxal, daca acestea trec in patrimoniul noii activitati, nu sunt considerate cheltuieli deductibile din veniturile acesteia.

Cu toate acestea, consider ca fiscul nu ma poate obliga ca, in situatia in care doresc sa transfer bunurile dintr-o afacere in alta, sa o fac doar sub forma unei donatii impozabile, caci aceasta ar reprezenta o imixtiune in dreptul meu de proprietate privata, drept garantat de Constitutie.

Tocmai pentru ca intentia de transfer cu titlu gratuit a unor bunuri imi lipseste cu desavarsire (ca doar nu sunt cretin sa-mi fi traznit asa aiurea sa aduc un aport intr-o afacere, chiar si a mea, doar ca sa constitui un gaj pentru eventualii creditori ai respectivei afaceri), m-am gandit sa implementez urmatoarea solutie: vanzarea bunurilor din afacerea initiala, pe parcursul desfasurarii acesteia, catre mine, in calitate de persoana fizica sau catre un alt tert, persoana fizica si, ulterior, cumpararea de catre noua afacere a bunurilor astfel vandute. In justificarea legalitatii unei astfel de solutii, ma bazez, in afara argumentului lipsei intentiei de a face o liberalitate catre noua afacere si pe faptul ca normele fiscale nu impun un transfer de drept a bunurile din afacerea initiala in noua afacere, ci reglementeaza doar situatia ?bunurilor care trec? in mod direct in patrimoniul noii afaceri la momentul infiintarii acesteia, per a contrario, nu exclude situatia existentei unor bunuri care nu trec in mod direct (nu se transfera) in patrimoniul noii afaceri. Cum vi se pare un astfel de rationament?

Mai exista vreo alta modalitate prin care sa pot aduce lucrurile in stare de normalitate?

Nu mai zic ca prin textele de lege fiscale care reglementeaza situatia care face obiectul prezentei discutii se incalca si principiul constitutional privind justa aplicare a sarcinilor fiscale (care, printre altele, presupune ca fiscalitatea trebuie să fie proportională, rezonabila, echitabila si nediscriminatorie), iar normele metodologice adauga la lege (codul fiscal), aspect ce contravine normelor de tehnica legislativa.

Multumesc

Dispozitii fiscale:

Art. 68 alin. (2) lit. c) din Noul cod fiscal: ?Venitul brut cuprinde: câştigurile din transferul activelor din patrimoniul afacerii, utilizate într-o activitate independentă, exclusiv contravaloarea bunurilor rămase după încetarea definitivă a activității;?

Punctul 7 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a codului fiscal (Titlul IV, cap. II, sectiunea a 2-a): ?În venitul brut al afacerii se include și suma reprezentând contravaloarea bunurilor și drepturilor din patrimoniul afacerii care trec pe parcursul exercitării activității în patrimoniul personal al contribuabilului, operațiune considerată din punct de vedere fiscal o înstrăinare. Evaluarea acestora se face la prețurile practicate pe piață sau stabilite prin expertiză tehnică.
În cazul schimbării modalității de exercitare a unei activități, precum și al transformării formei de exercitare a acesteia într-o altă formă, potrivit legislației în materie, în condițiile continuării activității, se include în venitul brut al afacerii care urmează să se transforme/schimbe și contravaloarea bunurilor și drepturilor care trec în patrimoniul afacerii în care s-a transformat/schimbat.
În cazul bunurilor și al drepturilor amortizabile care trec în patrimoniul altei afaceri prin schimbarea modalității de exercitare a unei activități și/sau transformarea formei de exercitare a acesteia într-o altă formă, potrivit legislației în materie, se aplică următoarele reguli:
a) cele cu valoare rămasă de amortizat se înscriu în Registrul-inventar la această valoare, care constituie și bază de calcul al amortizării;
b) cele complet amortizate se înscriu în Registrul-inventar la valoarea stabilită prin expertiză tehnică sau la prețul practicat pe piață; pentru acestea nu se calculează amortizare și valoarea acestora nu constituie cheltuială deductibilă din veniturile noii activități.
În cazul bunurilor și al drepturilor neamortizabile care trec în patrimoniul altei afaceri prin schimbarea modalității de exercitare a unei activități și/sau transformarea formei de exercitare a acesteia într-o altă formă, potrivit legislației în materie, acestea se înscriu în Registrul-inventar la valoarea înscrisă în evidența contabilă din care provin și nu constituie cheltuială deductibilă din veniturile noii activități.
În cazul începerii unei activități ca urmare a schimbării modalității de exercitare a activității și/sau transformării formei de exercitare a acesteia într-o altă formă, potrivit legislației în materie, aporturile aduse în noul patrimoniu nu constituie venit brut.?
Adaugata in   Codul fiscal

5 raspunsuri


la 06 Aug. 2016
Din cele prezentate, nu va este clara notiunea de persoane juridice, bunuri patrimoniale, venituri. Faptul ca va documentati din diferite legi si incercati sa emiteti o teorie proprie nu va ajuta sa ajungeti la un rezultat, asa ca, in opinia mea ar trebui sa incepeti cu definirea fiecarui termen, respectiv persoana juridica este o entiate economica distincta ce are un patrimoniu propriu ce poate fi transferat unei alte entitati doar in anumite conditii legale; patrimoniul este ansamblul bunurilor detinute de persoana juridica; amortizarea reprezinta valoarea cheltuielii deduse; veniturile sunt rezultatele economice obtinute din desfasurarea activitatii etc. Inceperea unei activitati, are loc cu un aport de capital in bani sau in natura, acesta putand proveni de la o persoana fizica sau juridica.
Voteaza raspuns 0 Apreciez acest raspuns 1 Nemultumit de acest raspuns
Raspunde
la 07 Aug. 2016
Stimate domn, decat sa raspundeti pe langa subiect si sa incercati sa-mi dati lectii elementare de drept de anul I, mai bine va abtineti daca nu puteti da un raspuns competent. Nici macar nu este vorba de o persoana juridica. Daca citeati titlul subiectului (dar se putea deduce si din normele fiscale redate), vedeati ca chestiunea in discutie se refera la activitatile indepenedente (care in foarte rare cazuri se desfasoara in cadrul unei persoane juridice), acestea fiind in principiu PFA-uri, cabinete de avocat, notar etc. Daca dvs. nu stiti decat ceva contabilitate de baza pt. SRL-uri, atunci stati in banca dvs.
Voteaza raspuns 0 Apreciez acest raspuns 0 Nemultumit de acest raspuns
Raspunde
la 07 Aug. 2016
In caz ca este o noutate pentru dumneavoastra, activitatile independente sunt inregistrate ca persoane juridice din punct de vedere fiscal, iar patrimoniul acestora este distinct de cel al persoanei fizice, transferul fiind permis in anumite forme, ca aport sau vanzare, ori cesiune sau donatie.
Voteaza raspuns 0 Apreciez acest raspuns 1 Nemultumit de acest raspuns
Raspunde
la 08 Aug. 2016
In primul rand subliniez faptul ca o PFA, un cabinet de avocat sau notarial nu este persoana juridica din niciun punct de vedere. Persoanelor juridice li se aplica reglementarile fiscale vizand impozitul pe profit, iar activitatilor independente cele de la impozitul pe venit. Mai sunt si alte diferente, cum ar fi aceea ca p.j.-urile conduc contabilitatea in partida dubla, iar pfa-urile etc. in partida simpla. Nu mai vreau insa sa-mi pierd vremea aiurea sa va explic ceea ce dvs. trebuia sa stiti deja. Nu ma pretind mai destept decat altii, dar nici nu pot tolera cand cineva isi da importanta cand nu e cazul. Haideti sa ne limitam la subiectul initial al discutiei. Daca cineva e in tema sa raspunda, daca nu, sa se abtina. N-are rost sa facem discutii doar de dragul de a aduna postari.
Voteaza raspuns 0 Apreciez acest raspuns 0 Nemultumit de acest raspuns
Raspunde
la 08 Aug. 2016
Cabinetul de avocatura sau biroul notarial functioneaza in baza unui certificat de inregistrare fiscala cu un cod unic, ceea ce presupune o activitate fiscala si un patrimoniu separat de persoana fizica. Transferul de proprietate a unor bunuri din patrimoniul cabinetului se face in baza unui contract de vanzare-cumparare cu factura, indiferent de modul de impozitare sau modul de a tine evidenta contabila.
Voteaza raspuns 0 Apreciez acest raspuns 0 Nemultumit de acest raspuns
Raspunde
Aboneaza-te GRATUIT la
Newsletter-ul ClubContabilitate.ro

pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!

x